Mniej samochodów to czystsze powietrze w miastach

Większość miast w Europie powinna ograniczyć ruch uliczny, aby stawić czoła rosnącemu poziomowi zanieczyszczenia powietrza – przekonuje European Public Health Alliance (EPHA). Ograniczenia pandemiczne nałożone od marca 2020 roku szybko oczyściły powietrze. Ale sytuacja wraca do normy, a w niektórych miastach jest nawet gorzej niż przed pandemią.

Zakazy i opłaty

W miastach liczących ponad milion mieszkańców zakazy dotyczące ruchu pojazdów mogą najlepiej ograniczyć zanieczyszczenie – pokazało badanie. Sprawdzono różne działania w 28 miastach – od bezemisyjnych autobusów po wspólne hulajnogi elektryczne.

Zakazy dotyczące wjazdu zanieczyszczających pojazdów w miastach takich jak Mediolan, Londyn, Kraków i Ateny działały najlepiej. Kraków pilotażowo wprowadził strefę czystego transportu w 2019 roku. Zanieczyszczenie pyłami zawieszonymi PM spada w strefach miejskich nawet o 23 proc., a tlenkami azotu NOx – o 36 proc.

Z kolei pobieranie opłat od wjazdu zanieczyszczających pojazdów do stref w miastach takich jak Londyn, Sztokholm, Göteborg i Mediolan obniżyło ilość pyłów PM nawet o 17 proc., a NOx do 12 proc.

Jak to zrobić?

Oba rodzaje polityk: zakazy i pobieranie od nich opłat w strefach, powinny zostać rozbudowane i dobrze nadzorowane. Kamery do skanowania pojazdów i pozostała infrastruktura są kosztowne, ale opłaty szybko pokrywają te nakłady. Inwestowanie tych pieniędzy w transport i publiczny i przestrzeń miejską poprawiają jakość życia.

Na portalu Ecoreporters przeczytaj o wodorowych autobusach w polskich miastach

Opłaty parkingowe

Na posiadanie aut duży wpływ ma dostępność miejsc parkingowych. Podniesienie opłat za parking daje efekty. W kilku przypadkach obniżyło zanieczyszczenie powietrza w miastach o 5-10 proc.

Rezerwowanie miejsca na trasy rowerowe i spacerowe jest trudne w miastach o gęstej zabudowie. Oceniono też, że jest to kosztowne w porównaniu z niewielkimi korzyściami.

Finansowane ze środków publicznych komercyjne systemy wspólnego korzystania z samochodów, np. w Paryżu, Amsterdamie i Kolonii, w niewielkim stopniu obniżyło zanieczyszczenie powietrza w miastach. Może to również konkurować z transportem publicznym. Ma to sens tylko w największych miastach, według ekspertów CE Delft.

EPHA reprezentuje ponad 80 organizacji pozarządowych zajmujących się zdrowiem publicznym.